![]() |
Z dejín techniky |
História automobilov
Automobil je motorový dopravný prostriedok používaný na prepravu osôb alebo
tovaru pohybujúci sa na niekoľkých kolesách. Slovo automobil v preklade znamená samopohyblivý.
Roku 1770 postavil Francúz Nicolas Joseph Cugnot prvý automobil. Bola to ešte
len drevená rachotiaca kára s tromi kolesami. Ako pohonná jednotka slúžil parný
stroj. Vo veľkom kotly sa ohrievala voda a vzniknutá para sa potrubím privádzala
do parného valca, ktorý poháňal predné koleso. Parný automobil mohol ísť
nanajvýš 15 minút, pokým sa nevyparila všetka voda z kotla.
Už 50 rokov po vynáleze parného auta sa v Anglicku používali parné koče, ktoré mohli prepravovať viacerých ľudí. Rýchlosť nesmela presiahnuť 6,5km/h, lebo boli obavy, že parný kotol by mohol vybuchnúť. Začiatok 19. storočia bol stále doménou parných strojov, ktoré sa postupne zlepšovali a zrýchľovali. Zvrat nastal v druhej polke 19. Storočia, kedy sa konštruktérom podarilo vytvoriť prvý spaľovací motor. V rokoch 1862 až 1866 Nicolaus Otto vyvinul prvý štvordobý spaľovací motor. Vývoj dnešných automobilov začal v roku 1885 v nemeckom Mannheime. Karl Benz si v tomto meste dal patentovať svoju motorovú trojkolku, ktorá dosahovala rýchlosť 16 km/h.
V roku 1897 Rakúšan Rudolf Diesel zostrojil prvý dieslový motor. Prvý automobil na území Slovenska bol v roku 1995 Voituretta typu A od výrobcu Laurent & Klement, a.s. (neskôr Škoda). Dieselové motory môžu byť vyrábané ako dvojtakty aj ako štvortakty. Dvojtaktové motory sú používané väčšinou ako veľké motory pre lode a nákladné vozidlá. Častejší je štvortaktný motor, ktorý sa používa na pohon dieselových lokomotív, áut, generátorov a stavebných strojov.
Výhody dieselového motora spočívajú predovšetkým v lepšej účinnosti a z toho
vyplývajúcej menšej spotrebe paliva, menších emisiách CO2 a uhľovodíkov, dlhej
životnosti a väčšej spoľahlivosti. Medzi nevýhody patria vyššie emisie oxidov
dusíka, emisie veľkého množstva sadzí, ktoré u benzínového motora nepoznáme,
vyššie náklady na výrobu, vyššia hmotnosť a ohraničený najvyšší možný počet
otáčok.
Zatiaľ čo Benz zdokonaľoval svoj povoz bez koní, pracoval iný Nemec, Gottlieb Daimler, na novom štvortakte. Vo svojej vyvinul prvý benzínový, rýchlobežný motor. V roku 1890 založil firmu ktorá v roku 1901, dvanásť mesiacov po jeho smrti, uviedla na trh mercedes.
Keďže veda postupovala míľovými krokmi začali sa vyrábať autá aké sú v dnešnej
podobe.
|