Dejiny

Z dejín techniky


História automobilov


Automobil je motorový dopravný prostriedok používaný na prepravu osôb alebo tovaru pohybujúci sa na niekoľkých kolesách. Slovo automobil v preklade znamená samopohyblivý.

Roku 1770 postavil Francúz Nicolas Joseph Cugnot prvý automobil. Bola to ešte len drevená rachotiaca kára s tromi kolesami. Ako pohonná jednotka slúžil parný stroj. Vo veľkom kotly sa ohrievala voda a vzniknutá para sa potrubím privádzala do parného valca, ktorý poháňal predné koleso. Parný automobil mohol ísť nanajvýš 15 minút, pokým sa nevyparila všetka voda z kotla.
Cugnotovo parné auto prešlo za hodinu nanajvýš 4 kilometre. Dosahovalo teda rýchlosť 4 km/h, čo je približne rovnaká rýchlosť akou ide chodec a dalo sa len ťažko riadiť a brzdiť.


obr6



Už 50 rokov po vynáleze parného auta sa v Anglicku používali parné koče, ktoré mohli prepravovať viacerých ľudí. Rýchlosť nesmela presiahnuť 6,5km/h, lebo boli obavy, že parný kotol by mohol vybuchnúť.


Začiatok 19. storočia bol stále doménou parných strojov, ktoré sa postupne zlepšovali a zrýchľovali. Zvrat nastal v druhej polke 19. Storočia, kedy sa konštruktérom podarilo vytvoriť prvý spaľovací motor. V rokoch 1862 až 1866 Nicolaus Otto vyvinul prvý štvordobý spaľovací motor. Vývoj dnešných automobilov začal v roku 1885 v nemeckom Mannheime. Karl Benz si v tomto meste dal patentovať svoju motorovú trojkolku, ktorá dosahovala rýchlosť 16 km/h.

 

obr1



V roku 1897 Rakúšan Rudolf Diesel zostrojil prvý dieslový motor. Prvý automobil na území Slovenska bol v roku 1995 Voituretta typu A od výrobcu Laurent & Klement, a.s. (neskôr Škoda). Dieselové motory môžu byť vyrábané ako dvojtakty aj ako štvortakty. Dvojtaktové motory sú používané väčšinou ako veľké motory pre lode a nákladné vozidlá. Častejší je štvortaktný motor, ktorý sa používa na pohon dieselových lokomotív, áut, generátorov a stavebných strojov.

dieselmotor

 

Výhody dieselového motora spočívajú predovšetkým v lepšej účinnosti a z toho vyplývajúcej menšej spotrebe paliva, menších emisiách CO2 a uhľovodíkov, dlhej životnosti a väčšej spoľahlivosti. Medzi nevýhody patria vyššie emisie oxidov dusíka, emisie veľkého množstva sadzí, ktoré u benzínového motora nepoznáme, vyššie náklady na výrobu, vyššia hmotnosť a ohraničený najvyšší možný počet otáčok.
Počet otáčok dieselového motora je technicky obmedzený na max. 5000 otáčok za minútu, čo je spôsobené priebehom zapálenia paliva v motore.
Pri princípe dieselového motora nie sú škrtiace klapky potrebné a z termodynamického hľadiska nemajú zmysel. Vo viacerých moderných motoroch sa však používajú predovšetkým na regulovanie množstva nasatého vzduchu. Dieselový motor spotrebúva naftu.
 

 

obr3


Zatiaľ čo Benz zdokonaľoval svoj povoz bez koní, pracoval iný Nemec, Gottlieb Daimler, na novom štvortakte. Vo svojej vyvinul prvý benzínový, rýchlobežný motor. V roku 1890 založil firmu ktorá v roku 1901, dvanásť mesiacov po jeho smrti, uviedla na trh mercedes.

Keďže veda postupovala míľovými krokmi začali sa vyrábať autá aké sú v dnešnej podobe.


obr5 obr7