technika

Z dejín techniky

 

História železničnej dopravy na Slovensku

 

V roku 1837 sa začala stavať prvá významná železnica. Bola to Severná železnica cisára Ferdinanda, ktorá spájala Krakov a Viedeň.  Prvá obchodná železnica vznikla až v roku 1938, ktorá spájala 5 kráľovských miest medzi Bratislavou a Trnavou. Používala sa až do polovice  70-tych rokov 19. storočia. Prvá parná lokomotíva dorazila do Bratislavy z Marcheggu 20.8.1948. V tých časoch sa na vlakoch brzdilo iba ručne. Najviac sa mohlo ísť 38 km/hod. Rýchlosť zvýšili v roku 1851 na 53 km/hod. a v roku 1862 v súvislosti s prvými rýchlikmi sa zvýšila na 75 km/hod. Krach (315 miliónov zlatých!) v roku 1854 spôsobil, že všetky rakúske štátne železnice boli odpredané francúzskemu konzorciu. Tak vznikla privátna spoločnosť rakúskej štátnej železnice (StEG), ktorá panovala na Slovensku až do roku 1891.

 

konska_zeleznica parny_rusen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

V roku 1867 sa založilo ministerstvo dopravy a verejných prác, ktoré zväčšilo intenzitu výstavby železníc na území Rakúsko-Uhorska (aj na území dnešného Slovenska).  Železnice sa začali stavať aj na v oblasti Karpát, ktoré sa obchádzali. V rokoch 1867-1873 sa dostavali niektoré dôležité železnice. Boli to: Košicko-bohumínska železnica (Košice – Žilina - Bohumín), Uhorská severná železnica (Pešť – Fiľakovo – Lučenec – Zvolen - Vrútky), Prvá uhorsko-haličská železnica (Michaľany – Humenné – Medzilaborce), Uhorská severovýchodná železnica (Košice – Michaľany – Slovenské Nové Mesto - Čop), Považská železnica (Bratislava – Trenčín) a Prešovsko-tarnowská železnica (Prešov – Orlov - Tarnow). Dnešné železnice sú omnoho lepšie a stále sa vylepšujú.

 

trasa zeleznica_karpaty