História leteckej dopravy
O začiatku pokusov ľudí dostať sa do vzduchu, sa hovorí už v 12. storočí , kedy
Roger Bacon navrhol použitie tenkých medených gúľ naplnených ohňom alebo
vzduchom. Takéto zariadenie by sa však nikdy nevznieslo. Pretože aby sa balón
vzniesol, musí byť veľmi ľahký a naplnený naplnený látkou s menšou hustotou ako
okolitý vzduch. V 17. storočí sa najprv lietajúce balóny plnili vodíkom, ale
pretože vodík je veľmi výbušný začali sa balóny plniť teplým vzduchom. Balóny
mali veľkú nevýhodu- lietali tam kde ich vietor zaniesol. Preto chceli ľudia
riadiaci lietajúci stroj. To viedlo k vynálezu vzducholode (prvá sa volala
Graff Zeppelin). V 15. storočí nakreslil Leonardo da Vinci nákres
helikoptéry s ručne poháňaný rotorom ktorá aj bola schopná letu. Neskôr vynálezci vytvorili iné, silnejšie
modely schopné letu.
Ale prakticky prvé použiteľné helikoptéry schopné letu sa objavili až v
30. rokoch 19. storočia. Aj prvé lietadlo vzniklo až v 19. storočí a tým začal
rýchly rozvoj letectva. Teda úplný vývoj leteckej dopravy začína v roku 1709,
keď balón naplnený ohriatym vzduchom vystúpil do výšky 60 m. V roku 1786 bol
prvý štart balóna na teplý vzduch vo Francúzku, 1822 bolo vymyslené prvé
motorové lietadlo v Rusku mechanikom A. F. Možajskijm, v roku 1903 sa vynašlo 1.
lietadlo s výbušným motorom, 1907 sa zrodil prvý vrtuľník vo Francúzku,
vymysleli ho bratia Breguetovcami. V roku 1909 sa uskutočnil prelet cez kanál La
Manche, 1910 bol prvý let českého pilota Kašpara na lietadle typu Blériot. V
roku 1915 bolo vyrobené lietadlo čisto z kovu. Rok 1923 sa zapísal do histórie
prvým diaľkovým letom u nás. V roku 1939 bolo zostrojené prvé raketové lietadlo
a v roku 1968
prvé nadzvukové lietadlo. Dnes sa letecká doprava stále rozvíja a stále sa robia
rôzne vylepšenia. Nevýhoda leteckej dopravy je asi len to, že ak lietadlá
havarujú väčšinou neprežije nikto. Ale aj to sa snažíme zmeniť.
|