technika

Z dejín techniky


Prvá linka konskej električky bola zriadená v roku 1832 v New Yorku. Ale však ropná kríza v roku 1973 spustila éru renesancie električiek, ktorá trvá dodnes v Západnej Európe a preniká aj do Spojených štátov.


obrazok1    obrazok2    obrazok4



 V niektorých amerických mestách sú budované systémy ľahkej železnice, ktoré by boli v Európe či Austrálii pravdepodobne označené za električkové linky. V mnohých mestách v električkovej doprave vidia jedno z východísk na riešenie problémov vyvolaných individuálnou automobilovou dopravou.


obrazok3    obrazok5



Začiatkom 90-tych rokov 19. storočia mala Bratislava približne 53 tisíc obyvateľov. Postupne sa rozrastajúca plocha mesta dala podnet k vzniku pouličnej mestskej železnice. Táto progresívna mestská doprava sa v Bratislave zaviedla o dva roky skôr ako v metropolách vtedajšej Rakúsko-uhorskej. Výstavbu trate zabezpečovalo konzorcium vytvorené rakúskym inžinierom Alexandrom Wernerom a firmami Lindheim a spolok vo Viedni a Ganz a spolok v Budapešti. Jej slávnostné otvorenie sa uskutočnilo 27.8.1895. Trať merala 3 125 metrov, mala 12 zastávok a maximálna rýchlosť električky bola 24 km za hodinu.