História
dopravy na Slovensku
Vývoj
dopravy na našom území bol spätý s vývojom dopravy v Európe . Po pešej doprave
sa začala využívať sila zvierat, najmä koní. Na prepravu surovín (drevo ...) sa
využívala sila vodných tokov. |
|
 |
 |
Pre naše územie je tradičné pltiarstvo a zvoz dreva z lesov pomocou konských záprahov.
|
Svoje postavenie si začala upevňovať aj železničná doprava. 27.septembra
1840 bola slávnostne spustená do prevádzky konská železnica medzi
Bratislavou a Svätým Jurom. Bola to prvá konská železnica na Slovensku a v
Uhorsku. Mala dĺžku 15,5 km . Do Bratislavy prišiel prvý
parný vlak 20. augusta 1848, ktorý začal premávať medzi Bratislavou a
Viedňou.
|
|
 |
 |
|
Parné stroje mohutných rozmerov a veľkého výkonu sa začali montovať aj do
plavidiel. Prvá paroloď prišla do Bratislavy z Viedne večer 2. septembra 1818.
Premávala na trase Viedeň - Bratislava - Pešť . Paroloď sa nazývala Carolína po
manželke cisára . Pravidelná lodná doprava po Dunaji sa začala vykonávať v roku
1830 po trase Viedeň - Bratislava - Budapešť, kedy vznikla Dunajská paroplavebná spoločnosť.
|
Prevratné zmeny sa odohrávali aj vo vzduchu .
V roku 1783 postavili bratia Montgolfierovci balón plnený horúcim vzduchom. 14. júna 1906 mali po prvýkrát aj obyvatelia Košíc možnosť vidieť let
balónom naplneným plynom. Tento balón skonštruoval nemecký inžinier Hans Sherle
ako výrobok firmy Reidinger z nemeckého Ausburgu . Kuriozitou v tom čase boli
preteky z Košíc do Bidoviec, ktorých sa zúčastnil spomínaný balón a ešte tri
ďalšie dopravné prostriedky. Jedným z nich bol automobil, ktorý sa dostal do
cieľa ako druhý a potom motocykel a bicykel. Z balóna boli vypúšťané poštové
holuby, ktoré zvestovali správy o lete balóna po celých Košiciach.
|
|
 |
|